"Βιολιτζήδες" προπέμπουν τη νύφη... Κυνοπιάστες 1962 |
Στην εκδήλωση που
οργανώθηκε από το SEVEN
FESTIVAL, στο πλαίσιο
του ευρωπαϊκού προγράμματος εδαφικής συνεργασίας Ελλάδα – Ιταλία, I.C.E. και
παρουσιάστηκε στην πλατεία Αγ. Ιωάννη του Θεολόγου, στην πόλη της Λευκάδας, η «ΓΕΙΤΟΝίΑ»
απέδωσε ακόμη τραγούδια της αγάπης, της ξενιτιάς, της δουλειάς, της τάβλας, της
αγροτικής ζωής, ακριτικά και παραλογές από τη μέση βυζαντινή περίοδο και
τραγούδια των πανηγυριών μας.
Στο βίντεο που
αναρτήθηκε, οι πέντε (5) τοπικές κερκυραϊκές μελωδίες αναφέρονται:
- στην απόδοση των προικιών (Νοδάροι και γραμματικοί),
- στο στρώσιμο του κρεβατιού (Σου στρώσαν το κρεβάτι σου),
- στο αποχωρισμό της νύφης από το πατρικό σπίτι (Άστα νύφη προσκύνησε),
- στο στόλισμα της νύφης (Γαρούφαλο είν’ η νύφη μας) και
- στην ημέρα της γαμήλιας τελετής (Σήμερα λάμπει ο ουρανός).
Ανάμεσα στα 20 τραγούδια που απέδωσε στην εκδήλωση της Λευκάδας, ο Π.Χ.Κ. "Γειτονία", περιλαμβάνονταν και η μεσαιωνική παραλογή "Μια κόρη ρόδα μάζευε", η οποία αναφέρεται στη σκληρή μεταχείριση μιας κοπέλας από την ίδια της την οικογένεια, όταν απλά συνάντησε ένα νέο κι αντάλλαξε μαζί του λίγα λόγια, δίνοντάς του κατά την επιθυμία του, δυό ζευγάρια ρόδα (τριαντάφυλλα).
Η υπόθεση του αφηγηματικού αυτού τραγουδιού, αντανακλά τη δύσκολη θέση της γυναίκας στην μεσαιωνική κοινωνία, θέση που δεν άλλαξε ουσιαστικά, τουλάχιστον ως τις αρχές του 20ού αιώνα, όπως μαρτυρεί και ένα από τα διηγήματα του μεγάλου της κερκυραϊκής λογοτεχνίας, Ντίνου Θεοτόκη, σε μια από τις "Κορφιάτικες ιστορίες" του.
Δυό πιό χαρακτηριστικές από αυτές είναι της Κρήτης, όπου το τραγούδι "Μια κόρη ρόδα εμάζωνε" αποδίδεται ως Ριζίτικο. Το παρουσιάζουμε για να το συγκρίνετε. Στη δεύτερη εκδοχή το τραγούδι ερμηνεύει ο Γιώργος Στρατάκης συνοδευόμενος εκτός των άλλων, από την κρητική ασκομαντούρα, τον αρχαίο άσκαυλο, που βρίσκουμε και στην παράδοση της Κέρκυρας
Αυτό ακριβώς το στοιχείο επιβεβαιώνεται και από τη συγκριτική μελέτη της Αλεξάνδρας Τζώρα, με τίτλο "Το κερκυραϊκό δημοτικό τραγούδι - πηγές και επιδράσεις", που εκδόθηκε το 1986, από την Εταιρεία Κερκυραϊκών Σπουδών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου