Πέμπτη 9 Ιουλίου 2015

Πανηγυρική η γιορτής της Αγίας Κυριακής στη Χρυσίδα


Ως μία από τις πιο σημαντικές γιορτές του Ιουλίου στην περιοχή μας, γιορτάστηκε κι εφέτος το διήμερο 6 και 7 του μήνα, η μνήμη της Αγίας Κυριακής, στην ομώνυμη εκκλησία του οικισμού Χρυσίδας της Δημοτικής Κοινότητας Κυνοπιαστών.
Την παραμονή της γιορτής εψάλη ο πανηγυρικός Εσπερινός χοροστατούντος του σεβ. Μητροπολίτη κ. Νεκτάριου, παρουσία των βουλευτών Στέφανου Σαμοϊλη και Στέφανου Γκίκα και πλήθους κόσμου.
Ανήμερα της γιορτής, στην πανηγυρική μετ’ αρτοκλασίας, Θεία Λειτουργία, στον κατάμεστο από κόσμο ναό, χοροστάτησε ο Πρωτοσύγκελος της Ιεράς Μητρόπολης, Αρχιμ. Ιουστίνος, με τη συμμετοχή, πάντα, του εφημέριου π. Ευάγγελου Κούτρα και ενός διακόνου, χωρίς εκπροσώπηση της μητρικής ενορίας των Κυνοπιαστών, γεγονός που σχολιάστηκε ποικιλότροπα.
Παραμονή και ανήμερα της γιορτής, πραγματοποιήθηκε και το καθιερωμένο μεγάλο παραδοσιακό πανηγύρι, με τη συμμετοχή πλήθους κατοίκων της ευρύτερης περοχής.

Ο Σεβ. κ. Νεκτάριος για την ζωή της Αγίας

E-mailΕκτύπωσηPDF
nektarios-pedaki
Στον εσπερινό που τελέστηκε στον πανηγυρίζοντα ναό της Αγίας Κυριακής Χρυσίδας της Δημοτικής Κοινότητας Κυνοπιαστών,  ο Σεβ. Μητροπολίτης  κ. Νεκτάριος, στο κήρυγμά του προς τους πιστούς τόνισε μεταξύ άλλων ότι η Αγία Κυριακή προήλθε από τη ρίζα ενός ευγενούς δένδρου, αυτού της χριστιανικής οικογενείας. Οι μάρτυρες του Κυρίου σε δύσκολες εποχές για την πίστη ανεδείχθησαν πρότυπα αντίστασης τόσο για την εποχή τους όσο και για σήμερα. Αντιστάθηκαν στην αμαρτία, στο κοσμικό φρόνημα, στην ασέβεια. Δεν υπολόγισαν ούτε την προσωπική τους ζωή ούτε τα οφέλη, όπως υπολογίζει ο σύγχρονος άνθρωπος, ο οποίος ζει στην κοινωνία του ωφελιμισμού και του συμφέροντος, εκ του οποίου διαχωρίστηκε από την πίστη. Οι μάρτυρες μέτρησαν τη ζωή τους με το μέτρο του Χριστού, με το μέτρο της χάριτος και της σωτηρίας. Σήμερα, για ένα τέτοιο κήρυγμα οι άνθρωποι μειδιούν με ειρωνεία. Όμως η Αγία μένει στον αιώνα.
Η Αγία προσέλαβε αυτό το ήθος και παρουσίασε αυτή την μαρτυρία διότι μεγάλωσε μέσα σε μία οικογένεια χριστιανική. Το ήθος της πίστης της έδωσε δύναμη. Την έκανε προσευχόμενο άνθρωπο. Την βοήθησε ώστε να αντέξει την πίεση του σωματικού μαρτυρίου και να νικήσει τις αντίθεες δυνάμεις. Κανένα αδιέξοδο δεν αισθάνθηκε η Αγία, παρά το μαρτύριο. Διότι η πίστη της ήταν μεγάλη. Ο σύγχρονος άνθρωπος πάλι, στα αδιέξοδά του, δεν στρέφεται προς τον Θεό, δε ζητά χρόνο προσευχής, με αποτέλεσμα να απογοητεύεται.
Ο Σεβασμιώτατος προέτρεψε τους πιστούς να μη μένουν μόνο στον υλοκρατούμενο τρόπο ζωής και να μεγαλώνουν τα παιδιά τους χωρίς Θεό, χωρίς πίστη, χωρίς προσευχή. Χρειάζεται συνεχής πνευματικός προσανατολισμός, ώστε τα παιδιά να βρίσκουν τον εαυτό τους, να βρίσκουν το δρόμο της αλήθειας κι αυτό δεν μπορεί να γίνει μόνο με τα υλικά αγαθά. Παιδεία και νουθεσία Κυρίου χρειάζεται. Ο Χριστός θα μας βοηθήσει να αλλάξουμε τον τρόπο της ζωής μας. Δεν δίνουν νόημα τα υλικά αγαθά, αλλά μόνο η σχέση με τον Χριστό. Και Εκείνος θα μας σκεπάζει, θα μας προστατεύει, θα μας οδηγεί.

Ιστορικό της εκκλησίας

O σημερινός ενοριακός ναός της Αγίας Κυριακής στον οικισμό της Χρυσίδας του Δημοτικού Διαμερίσματος Κυνοπιαστών της Δ.Ε. Αχιλλείων Δήμου Κέρκυρας, ήταν πριν τρεις δεκαετίες ένα ταπεινό ξωκλήσι της ενορίας της Υ.Θ. Ελεούσας Κυνοπιαστών. Ξωκλήσι που διατηρούσε τα βασικά χαρακτηριστικά του από τότε που κατασκευάστηκε στα τέλη του 18ου αιώνα.
Ιδιαίτερο ωστόσο, ενδιαφέρον έχει το ιστορικό της ίδρυσης της εκ­κλησίας της Αγ. Κυριακής Κρησίδας ή Χρυσίδας, για το οποίο έχουμε συλλέξει τα εξής στοιχεία:
Ιδρύθηκε ως συναδελφικός ναός με άδεια θεμελίωσης που έλαβαν οι κτήτορές του τόσο από τον Γενικό Προβλε­πτή της Γαληνοτάτης Δημοκρατίας του Αγ. Μάρκου (Βε­νετίας) στην Κέρκυρα αλλά και του Μεγάλου Πρωτόπαπα της Ορθόδοξης Εκκλησίας το 1785.
Ο νέος ναός που άρχισε να οικοδομείται αμέσως, ήταν αφιερωμένος όχι μόνο στην Αγ. Κυριακή αλλά και στον Αγιο Νικόδημο και κτήτορές του ήταν 70 περ. αγρότες των Κυνοπιαστών, οι οποίοι για 6 - 7 μήνες το χρόνο, ζούσαν σε καλύβες (κατοικιές) στη Χρυσίδα, κοντά στα χωράφια που καλλιεργούσαν.
Τον τόπο για την οικοδόμηση της εκκλησίας και των πλαϊνών βοηθητικών οικημάτων διέθεσε η οικογένεια των Πενηνταρχαίων (Σπύρου και Ευσταθίου και Χριστόδουλου Πουλημένου), που είχε και έχουν σε μεγάλο βαθμό οι από­γονοί τους, στην ιδιοκτησία τους την ευρύτερη περιοχή.
Τον Ευστάθιο Πουλημένο - Πενήνταρχο του (ποτέ) Σπύ­ρου, τον βρίσκουμε δωρητή στην εκκλησία της Υ.Θ. Ελεού­σας των Κυνοπιαστών το 1820 και κυβερνήτη (επίτροπο) της Αγ. Κυριακής το 1850.

Η αγιογράφηση

Η εικόνα της Αγ. Κυριακής του 19ου αιώνα
Ο ναός αγιογραφήθηκε κατ' αρχήν στη δεκαετία του 1790 και αργότερα, το 1856.
Για τη δεύτερη αυτή αγιογράφηση και άλλα διορθώμα­τα των εικόνων στα Αρχεία Ν. Κερκύρας (Αρχείο Θρησκεί­ας, Φ. 224, υπ. 9) βρέθηκε σχετικό έγγραφο που αναφέρει:
1856 Ιουλίου 9 Ε.Π.Ι Εξαικαθαρίζω ’Εγώ ό κάτοθεν ήηογεγραμένος δη έλαβα/ and τούς Κυρίους Επιτρόπους τής Εκκλισίας τής Άγιας/ Κυρηακής εις τήν Περιοχήν Κρυσίδας διά ήκοδομές/ όποΰ έκαμαν εις τήν αύτήν Εκκλησίαν ήγουν ήκονογρα/ψίαις καί άλα διορθόματα Τάλαρα Βενέτικα οκτώ/ Ά. 8. τούς άπαφήνεται τό παρόν εις ένδιξην άληθίας/ και ήποσημιούμαι/Ίερεύς Δημήτριος Καλικιόπουλος.
(η ορθογραφία είναι του πρωτοτύπου)


Ξωκλήσι 200 χρόνια και ενοριακός ναός 30 χρόνια

O παπα Αντώνης Πουλημένος διαβάζει το ευαγγέλιο της Ανάστασης, στο ποτάμι της Χρυσίδας, τη Νια Δευτέρα (μάλλον) του 1962
Κορίτσια των Κυνοπιαστών με την εικόνα της Ανάστασης (Χρυσίδα 1966)
Για 200 περίπου χρόνια από τη θεμελίωσή της, η εκκλησία της Αγ. Κυρια­κής της Χρυσίδας ήταν ο τόπος προσευχής των αγροτών της περιοχής και των περαστικών και λειτουργούσε δύο φορές το χρόνο.
Την μία για τη γιορτή της στις 7 Ιουλίου και την άλλη, τη Δεύτερη μέρα του Πά­σχα, οπότε η λιτανεία από την «μητρική» εκκλη­σία της Υ.Θ. Ελεούσας Κυνοπιαστών, 4 χλμ. μα­κριά, κατέληγε εκεί για να μεταφέρει το μήνυμα της Ανάστασης στους ανθρώπους και τη φύση.
Στα 1985, ο οικισμός της Χρυσίδας και η ευ­ρύτερη περιοχή προς το Πέραμα και του Βρυώνη είχε συγκεντρώσει μεγάλο μόνιμο πληθυσμό κα­τοίκων και ο μακαριστός μητροπολίτης Κερκύρας Τιμόθεος, ίδρυσε χωριστή ενορία.
Το λάβαρο και η σκόλα της Υ.Θ. Ελεούσας Κυνοπιαστών στην παλιά γέφυρα (19ου αι.) του ποταμιού της Χρυσίδας (1962)



Δυό χρόνια αργότερα αναλαμβάνει εφημέρι­ος ο π. Ευάγγελος Κούτρας, που με το έργο του και την πρόθυμη συμμετοχή των συνεργατών του, επιτρόπων και άλλων εθελοντών, μετατρέπει το ταπεινό ξωκλήσι σε μια ζωντανή ενορία, με πλού­σιο κοινωνικό και πολύτιμο πνευματικό έργο.
Η εκκλησία της Αγ. Κυριακής, ως ενοριακός ναός επεκτάθηκε στα βόρεια και ανατολικά της και αγιογραφήθηκε για τρίτη φορά.
Τα τελευταία χρόνια, το πανηγύρι της Αγ. Κυ­ριακής είναι από τα μεγαλύτερα της Κέρκυρας, καθώς αναπτύσσεται στη νέα πλατεία της Χρυ­σίδας, πλάι στην εκκλησία, ακριβώς μετά το ομώ­νυμο ποταμάκι.


Σάββατο 4 Ιουλίου 2015

Κλήδονας με τραγούδια και χορούς, δρώμενα του θερινού ηλιοστασίου, πριν τις λαμπατίνες τ' Αη Γιαννιού



Εξαιρετική επιτυχία σημείωσε κι εφέτος στους Κυνοπιάστες, η γιορτή με τα λαϊκά δρώμενα του Κλήδονα, που παρουσιάστηκαν, την Κυριακή 21 Ιουνίου 2015, από νέες και νέους του χωριού, στην μικρή πλατεία μπροστά στην εκκλησία του Άη Γιάννη, με την επιμέλεια, όπως κάθε χρόνο, της εκπαιδευτικού Ευτυχίας Σουρβίνου – Ανυφαντή.
Όπως είναι γνωστό, ο Κλήδονας είναι μια από τις πιο τελετουργικές ελληνικές παραδόσεις που διατηρούνται και στις μέρες μας, έχοντας πανάρχαιες ρίζες. Είναι συνδεδεμένος με το θερινό ηλιοστάσιο (21 προς 22 Ιουνίου) και με την γιορτή της Γέννησης του Αγίου Ιωάννη του Προδρόμου (24 Ιουνίου) στην παραμονή της οποίας ανάβουμε στο χώρο δίπλα από την εκκλησία τις λαμπατίνες.  
Στα σχετικά λαϊκά δρώμενα (αμίλητο νερό κλπ.) εκδηλώνονται σημάδια που αποκαλύπτουν το μέλλον των ανύπαντρων κοριτσιών, στοιχείο ιδιαίτερα ελκυστικό για τους νέους και όχι μόνο...
Τα παιδιά (κορίτσια και αγόρια) συμμετέχουν με  μεγάλη χαρά, ενώ μουσική, τραγούδια και χοροί, δίνουν στα λαϊκά δρώμενα, πανηγυρική διάσταση.
Φέτος, στον Κλήδονα συμμετείχαν οι: Ευτυχία Χρ. Σουρβίνου (αφηγήτρια), Ελένη Μαύρου, Σοφία Μακρή, Λάμπρος Γρίβας, Βαλάντης Ζερβός, Μαρία Ραρή, Κατερίνα Γκρέμου, Κατερίνα Κουρτέση, Άρτεμις Βλάσση, Κατερίνα Κοσκινά, Αλεξάνδρα Γκλιαβέρη, Σπύρος Πουλημένος και Όλγα Ζερβού.

Το Παιδικό Χορευτικό


Αμέσως μετά τα δρώμενα του Κλήδονα, τοπικούς χορούς χόρεψαν 15 μικρά παιδιά ενός νέου χορευτικού σχήματος του χωριού, του οποίου την επιμέλεια είχε η Σπυριδούλα Βλάχου, συζ. Χρήστου Αρβανιτάκη. Τα παιδιά που συμμετείχαν είναι: Σπύρος Αρβανιτάκης, Χαριτίνη Αρβανιτάκη, Κωνσταντίνα Σουπιώνη, Άλκιστις Πρίφτη, Σπύρος Περδικομάτης, Χριστίνα Παϊπέτη, Εύα Γιαννιού, Αναστασία Χατζηπαρασίδου, Γιάννης Ρέγγης, Ιουλιέττα Σταφυλά, Παναγιώτης Βερβέρης, Νικόλας Μοναστηριώτης, Χρήστος Παγιατάκης, Αλίκη Πουλημένου και Κλήμης Παγιατάκης.


Το Νεανικό Χορευτικό

Το παιδικό χορευτικό σχήμα διαδέχτηκε με κερκυραϊκούς χορούς, το Νεανικό Χορευτικό των Κυνοπιαστών, του οποίου την επιμέλεια έχουν η Αγαθή και η Μαρία Σουρβίνου. Στο σχήμα αυτό συμμετείχαν οι: Άννα Μαρία Ανυφαντή, Άρτεμις Βλάσση, Αλεξάνδρα Γκλιαβέρη, Γεωργία Γκρέμου, Κατερίνα Γκρέμου, Όλγα Ζερβού, Γιάννος Ζώτε, Μάγδα Ζώτου, Κατερίνα Κουρτέση, Όλγα Μητσοπούλου, Μαρία Μοναστηριώτη, Παϊπέτη Ανδριάνα, Παϊπέτη Μαρία, Νικόλας Παλαιολόγος, Σπύρος Πουλημένος, Κλεάντα Πούτρο, Γεωργία Ραρή, Μαρία Ραρή, Μαριατίνα Σουρβίνου και Κατερίνα Ψάιλα.
Στον τελευταίο κερκυραϊκό συρτό χορό της βραδιάς, μαζί με τα παιδιά του χορευτικού, χόρεψαν και πολλοί από τους παρευρισκόμενους, δίνοντας ακόμη πιο ζωντανό και λαϊκό χαρακτήρα στην εκδήλωση.

Τραγούδια από τον Π.Χ.Κ. «Γειτονία»

Την εκδήλωση, τόσο στα δρώμενα του Κλήδονα, όσο και με τα δύο χορευτικά, πλαισίωσε ο Πολυφωνικός Χορός Κυνοπιαστών «Γειτονία», με συντονιστή το Γιώργο Ε. Ανυφαντή, αποδίδοντας τραγούδια της λαϊκής μουσικής παράδοσης της Κέρκυρας. Την «Γειτονία» συνόδευσαν ο Σωτήρης Ραυτόπουλος στο βιολί και ο Δημήτρης Μεταλληνός στην κιθάρα.
Κλήδονας, τραγούδια και χοροί, αποδόθηκαν με φυσικούς ήχους και φωνές, χωρίς μικροφωνική, ενώ σημαντική ήταν και η αυθόρμητη συμμετοχή του κοινού, χωρίς αφίσες και προσκλήσεις.

Ραντεβού στις 2 Αυγούστου

Η άοκνη εκπαιδευτικός Ευτυχία Σουρβίνου – Ανυφαντή, όπως και τα προγούμενα χρόνια προετοιμάζει με τα παιδιά του Ερασιτεχνικού Θιάσου Νέων των Κυνοπιαστών, για την Κυριακή 2 Αυγούστου 2015, θεατρική παράσταση, με ένα αγαπητό θέμα της λαϊκής μας παράδοσης που ήταν οι… προικοπαραδόσεις, σε κείμενο του συντοπίτη μας εκπαιδευτικού Κώστα Μάμαλου.
Η παράσταση θα δοθεί στο καθιερωμένο χώρο, στην μικρή πλατεία στα Χατζέικα Κυνοπιαστών.

Σημείωση: Ζητάμε συγγνώμη για την καθυστέρηση στην ανάρτηση.

Τρίτη 23 Ιουνίου 2015

Όμορφο, γεμάτο κέφι, αντισυμβατικό «τραπέζι», στους Κυνοπιάστες, με προϊόντα της μάνας γης



Η οργάνωση μιας όμορφης βραδιάς με μοναδικά ευχάριστες στιγμές, αποδεικνύεται για μια ακόμη φορά ότι δεν είναι υπόθεση χρημάτων, αλλά… φαντασίας και διάθεσης συμμετοχής. Όλα τα υπόλοιπα βρίσκονται.
Αυτό συνέβη το βράδυ της Δευτέρας 22 Ιουλίου 2015, ημέρας του Θερινού Ηλιοστασίου (μεγαλύτερη μέρα του χρόνου), στο κέντρο του παλαιού χωριού των Κυνοπιαστών, όπου είκοσι (20) και πλέον Κυνοπιαστινοί βρέθηκαν στο κοινό τραπέζι, που οι ίδιοι γέμισαν με προϊόντα της μάνας γης, γύρω από τον φρεσκοτηγανισμένο γαύρο, που είχε την… τιμητική του.
Πιο συγκεκριμένα, για το νόστιμο γαύρο φρόντισαν ο Γιάννης, ο Αρίστος, ο Μάκης και ο Γιώργος, ενώ για το επιτόπου τηγάνισμα, την επιμελημένη δουλειά έκανε ο πολυμήχανος Σπύρος με τη βοήθεια του Ντίνου και του Μιχάλη.
Στη «φουφού»!
Αξίζει να σημειωθεί ότι το εξαιρετικό τηγάνισμα έγινε πάνω σε δύο αυτοσχέδιες συσκευές, με καύσιμη ύλη το πριονίδι, που οι παλαιότεροι τις ξέρουν ως «φουφού» και ήταν σε ευρύτατη καθημερινή χρήση έως και τη 10ετία του 1960 (φωτο αριστερά).
Το τραπέζι γέμισε ακόμη σαλάτες εποχής (αγγούρι, ντομάτα, κρεμμύδι, μαρούλι και λάδι) τοπικής παραγωγής για τα οποία φρόντισαν οι Ντίνος, Στέφανος, Δημήτρης, Μάκης και Γιώργος, σε συνδυασμό με δυο λογιών εγχώρια τυριά και άριστης ποιότητας ψωμί από φούρνο με ξύλα, που έφερε ο Προκόπης από το Σταυρό.
Από το τραπέζι δεν θα μπορούσε να λείψει το ντόπιο, αγνό και καλόπιοτο κρασί παραγωγής Γιάννη, Προκόπη και Σπύρου, που κέρασε ο Αρίστος, αλλά και γνήσιο τσίπουρο που έφερε ο Δημήτρης (στην υγειά τους!).
Μεζές χελιού
Μία ακόμη έκπληξη έκανε ο Σπύρος, προσφέροντας μεζέ τηγανιτού χελιού, που τείνει να εκλείψει από το διαιτολόγιό μας (φωτο δεξιά).
Δεν έλειψε και το επιδόρπιο που ήταν γλυκό από τα χέρια του τεχνίτη ζαχαρο-πλαστικής, Σπύρου.
Τα τραπεζοκαθίσματα ήταν φροντίδα του Λευτέρη και του Γιάννη.
Βοηθούντων του κρασιού και του τσίπουρου, το κέφι στην όμορφη αυτή βραδιά, κορυφώθηκε περνώντας από τα καλόγουστα και ευπρόσδεκτα αλληλοπειράγματα, στο τραγούδι, πρωτοστατούντος του… διπλωματούχου χορωδού Μήτσου.

Κι επειδή συνέπεσαν όλα αυτά με τις «καλές ειδήσεις» από τις Βρυξέλες, στην περιέργεια των περαστικών για το λόγο του… τραπεζιού (μερικοί έκατσαν για ένα κέρασμα), οι συνδαιτημόνες απαντούσαν ότι… «γιορτάζουμε την διαφαινόμενη συμφωνία»! Κι έδειχνε η εξήγηση περίεργη μεν, αλλά μάλλον "πιστευτή" και με χαμόγελα συγκατάβασης.



Για κείνους που ενδεχομένως θα ρωτήσουν ποιός πληρώνει, τα λιγοστά έστω έξοδα, η αυτονόητη απάντηση είναι: Ρεφενέ! Όλοι εξ ίσου.
- Και εις άλλα με υγεία!

Παρασκευή 19 Ιουνίου 2015

Λαϊκά δρώμενα με το έθιμο του Κλήδονα, ενόψει της γιορτής τ' Άη Γιαννιού του Λαμπατάρη, στους Κυνοπιάστες


Για μια ακόμη χρονιά, νέες και νέοι των Κυνοπιαστών θα παρουσιάσουν και φέτος τα λαϊκά δρώμενα του Κλήδονα, ενόψει της γιορτής του Αη Γιάννη του Λαμπατάρη (24 Ιουνίου).
Την επιμέλεια της εκδήλωσης που θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 21 Ιουνίου, στην μικρή πλατεία μπροστά στην εκκλησία του Αη Γιάννη, έχει όπως κάθε χρόνο, εθελοντικά, η εκπαιδευτικός Ευτυχία Σουρβίνου – Ανυφαντή.
Κι αυτή τη φορά τα λαϊκά δρώμενα του Κλήδονα θα πλαισιώσουν το Χορευτικό συγκρότημα νέων του χωριού με παραδοσιακούς χορούς και ο Πολυφωνικός Χορός «Γειτονία».

Διήμερο το πανηγύρι του Άη Γιάννη

Διήμερο θα είναι κι εφέτος το πανηγύρι του Άη Γιάννη, που θα ξεκινήσει με τον πανηγυρικό εσπερινό την παραμονή της γιορτής Τρίτη 23 Ιονίου και το άναμα των λαμπατίνων. Ακολουθεί πρόγραμμα χορών με λαϊκή ορχήστρα που θα συνεχιστεί και το βράδυ, ανήμερα της γιορτής, Τετάρτη 24 Ιουνίου.
Το πρωί της μέρα της γιορτής θα τελεστεί πανηγυρική Θεία Λειτουργία μετ’ αρτοκλασίας, στη μνήμη της Γέννησης του Αγίου Ιωάννη του Προδρόμου.
Μέλη της Ενορίας, έχουν την φροντίδα για τα αναγκαία του πανηγυριού εδέσματα και ποτά, ενώ με επικεφαλής τον εφημέριο π. Χρυσόστομο και τη βοήθεια της Κοινότητας έχουν γίνει εργασίες ευπρεπισμού του περιβάλλοντος την εκκλησία χώρου.
Να είμαστε όλοι εκεί!

Εθελοντικός καθαρισμός και εξυγίανση στο Πάνω Πηγάδι (τρόμπα) των Κυνοπιαστών


Φροντίδα για το νερό Γουράδων – Σε κακή κατάσταση αντλιοστάσια και Βιολογικός

Στην πρώτη φάση καθαρισμού και εξυγίανσης του Πάνω Πηγαδιού (τρόμπας) των Κυνοπιαστών, προχώρησε το Σάββατο 20 Ιουνίου 2015, ομάδα εθελοντών κατοίκων του χωριού, μετά από σχετική πρόσκληση που απηύθυνε ο πρόεδρος της Δημοτικής Κοινότητας Μενέλαος Αρβανιτάκης.
Το πηγάδι αυτό είναι ένα από τα πέντε κοινοτικά που λειτουργούσαν για να καλύπτουν τις υδρευτικές ανάγκες του χωριού, προ της κατασκευής του υδραγωγείου του νερού της πηγής Γουράδων το 1927, ενώ από το 1981, που λειτούργησε το νέο υδραγωγείο με νερό της γεώτρησης στις Βούτες, κάλυπτε μικρές τοπικές συμπληρωματικές ανάγκες.
Το καλής ποιότητας νερό του πηγαδιού, εφόσον εξυγιανθεί μετά την πολύχρονη αχρησία του και επαναλειτουργήσει το παλιό χειροκίνητο αντλητικό σύστημα (τρόμπα), θα πρέπει να ελεγχθεί μικροβιολογικά πριν αποδοθεί σε χρήση.
Να σημειωθεί ότι το πηγάδι, σε πρώτο έλεγχο βρέθηκε σε άριστη κατάσταση, ενώ αναγκαίος είναι ο έλεγχος της στατικής επάρκειας της τσιμεντόπλακας που το σκεπάζει, καθώς είχε κατασκευαστεί το 1963, επί προεδρίας Γεωργίου Κ. Μάζη (στην φωτο κάτω ΓΚΜ) στην Κοινότητα, όπως μαρτυρεί και η σχετική επιγραφή που αποκαλύφθηκε κάτω από διαδοχικά στρώματα μπαζών.
Το συνεργείο εθελοντών μαζί με έναν εργάτη καθάρισε τμήμα της τσιμεντόπλακας, ενώ καθάρισε από την άγρια βλάστηση το μονοπάτι από τη Λότζα στο Πηγάδι και από εκεί την αρχή του καθοδικού μονοπατιού προς το Κάτω Πηγάδι.
Η προσπάθεια θα συνεχιστεί με ειδικό μηχάνημα για το οποίο θα φροντίσει ο πρόεδρος της Δημοτικής Κοινότητας, καθώς οι ποσότητες μπαζών που πρέπει να αφαιρεθούν για να επανέλθουν τα πράγματα στην προ 50ετίας κατάσταση, είναι μεγάλες. Η επιβαλλόμενη παρέμβαση με μηχανικά μέσα εκτός των άλλων θα αποκαταστήσει την βατότητα του δρόμου προς Λιά, που βρισκόταν αριστερά, πέραν του χείλους του πηγαδιού, προς τα παλιά όρια της μικρής ιδιοκτησίας κληρονόμων Κώστα Δαφνή (Αυγουστή).
Για τον εσωτερικό καθαρισμό του πηγαδιού και την αποκατάσταση λειτουργίας της αντλίας (τρόμπας) μάρκας TORRENT, που είναι κατασκευή της πρωτοπόρας ελληνικής βιομηχανίας αντλιών Καζή.

Αλλαγή φίλτρων στην δεξαμενή του πόσιμου νερού

Πριν λίγες μέρες, με μέριμνα του προέδρου της Κοινότητας, Μενέλαου Αρβανιτάκη, αντικαταστάθηκαν τα δύο φίλτρα, που συγκρατούν στερεά κατάλοιπα, (φωτο) τα οποία  μεταφέρει με φυσικό τρόπο, το ίδιο το άριστης ποιότητας νερό της πηγής Γουράδων.
Σημειώνεται ότι πριν από τα φίλτρα, μια ειδική λάμπα UV, (τοποθετήθηκε το 2013) με την ακτινοβολία της, απαλλάσσει το νερό από κάθε μικροοργανισμό που ενδεχομένως εμφανιστεί και έτσι καθίσταται απολύτως ασφαλές για πόση.
Η γεύση του νερού της πηγής Γουράδων, που τελευταία παρουσίαζε σημάδια αλλοίωσης, επανήλθε στα …φυσικά της.

Καθαρισμός στην πηγή Γουράδων

Για την πρόληψη τυχόν προβλημάτων σαν αυτά που είχαν εμφανιστεί στο παρελθόν, εργάτης της κοινότητας καθάρισε – αποψίλωσε από την άγρια βλάστηση, το διήμερο 12 και 13 Ιουνίου 2015, τον χώρο της πηγής Γουράδων (φωτο δεξιά). 
Η φροντίδα του ευρύτερου του χώρου της πηγής Γουράδων, μαθαίνουμε θα είναι διαρκής, με έμφαση κατά την άνυδρη θερινή περίοδο κατά την οποία όλα τα σημεία υδροληψίας είναι πιο ευάλωτα.


Εγκατάλειψη στα αντλιοστάσια

Συνθήκες πλήρους εγκατάλειψης από την ΔΕΥΑΚ, επικρατούν στα αντλιοστάσια ύδρευσης Κυνοπιαστών και Χρυσίδας αλλά και αποχέτευσης Χρυσίδας, παρά τις επίμονες προσπάθειες και τις εκκλήσεις του Προέδρου της Δημοτικής Κοινότητας Κυνοπιαστών Μενέλου Αρβανιτάκη.
Ειδικά για το κεντρικό αντλιοστάσιο ύδρευσης των Κυνοπιαστών, όπου το ένα από τα δύο αντλητικά συστήματα είναι από μηνών εκτός λειτουργίας, ο Πρόεδρος της Κοινότητας απέστειλε επείγον έγγραφο, στην ΔΕΥΑΚ, το Δήμαρχο και τον χωρικό Αντιδήμαρχο, για την ανάγκη άμεσης αποκατάστασης της πλήρους λειτουργίας του, χωρίς μέχρι τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές, ανταπόκριση.
Έτσι, μια νέα πιθανή βλάβη, στο εφεδρικό σύστημα που λειτουργεί τώρα, θα έχει σαν αποτέλεσμα, ολόκληρο το χωριό να μείνει χωρίς νερό, κάτι που έχει να συμβεί από το 1987!

Στο έλεος του Θεού και ο Βιολογικός

Εγκαταλειμμένος στο έλεος του Θεού είναι και ο Βιολογικός Καθαρισμός των Λυμάτων των Κυνοπιαστών, που καλύπτει τις ανάγκες επεξεργασίας των λυμάτων 3.000 και πλέον κατοίκων των Κυνοπιαστών, της Χρυσίδας, του Βρυώνη και ενός τμήματος του Βιρού.
Εκεί, πληροφορούμαστε ότι είναι εκτός λειτουργίας το ένα από τα δύο κομπρεσέρ παροχής αέρα στις δεξαμενές αερισμού των λυμάτων, ενώ στις δεξαμενές καθίζισης, η λυματολάσπη, που για χρόνια δεν αφαιρείται, έχει φτάσει ήδη στην επιφάνεια! (φωτο)
Η εγκατάσταση αυτή έχει αφεθεί, εδώ και τρία τουλάχιστον χρόνια, χωρίς συντηρητή και το μόνο που έχει απομείνει σε λειτουργία, είναι το ένα κομπρεσέρ, άγνωστο για πόσο ακόμη.
Σημειώνεται ότι ο ΒΙΟ.ΚΑ. των Κυνοπιαστών λειτουργεί από το 1990, τέσσερα χρόνια πριν την λειτουργια του ΒΙΟ.ΚΑ. της πόλης και επεκτάθηκε την περίοδο 2005 – 2007, για να καλύψει τις αυξημένες ανάγκες επεξεργασίας των αστικών λυμάτων της ευρύτερης περιοχής. Ωστόσο, η αρχική μονάδα, στη συνέχεια εγκαταλείφθηκε στη φθορά του χρόνου και οι δεξαμενές της, στις επιφάνειες των στάσιμων βρόμικων νερών, έχουν γίνει χώροι μαζικής αναπαραγωγής κουνουπιών, με συνέπειες ιδιαίτερα αισθητές - ελπίζουμε όχι επικίνδυνες - κατά την θερινή περίοδο.
Και κάτι ακόμη. Οι εγκαταστάσεις του ΒΙΟ.ΚΑ. Κυνοπιαστών, ήταν «πνιγμένες» στην άγρια βλάστηση, μέχρι που καθαρίστηκε πρόσφατα, με πρωτοβουλία του Προέδρου της Δημοτικής Κοινότητας.
Τα υπόλοιπα περιμένουν το ενδιαφέρον της ΔΕΥΑΚ. Αν έρθει ποτέ...


Δευτέρα 15 Ιουνίου 2015

Σε κεντρική εκκλησία της Αθήνας ο π. Γεώργιος Σούλος

Στην κεντρική εκκλησία της Αγίας Μαρίνας του Θησείου, στο κέντρο της Αθήνας, υπηρετεί από την περασμένη Κυριακή 14 Ιουνίου 2015, ο αγαπητός και σεβαστός Κυνοπιαστινός Πρωτοπρεσβύτερος Γεώργιος Σούλος.
Στη νέα του θέση, ο παπα Γιώργης μετακινήθηκε από ενορία της Ηλιούπολης στην οποία υπηρετούσε επί χρόνια, μαζί με άλλους τρεις ιερείς, και ήδη του ανατέθηκαν καθήκοντα Προϊσταμένου στον Ι.Ν. Αγ. Μαρίνας αλλά και προέδρου του Εκκλησιαστικού Συμβουλίου.
Υπενθυμίζεται ότι ο π. Γεώργιος Σούλος είναι εκτός από ιερωμένος και εκπαιδευτικός Π.Ε.
Στη νέα του θέση με τα αυξημένα καθήκοντα, ευχόμαστε στον παπα Γιώργη κάθε επιτυχία.
Πληροφορίες: Θωμάς Σούλος

Πέμπτη 11 Ιουνίου 2015

Η αγροτική οικιακή οικονομία στους Κυνοπιάστες

Ο Γιώργος Αλεξανδρής με τη σύζυγό του Κατερίνα, μαζεύουν (10.06.2015) τους καρπούς των κόπων τους. Τις πατάτες της χρονιάς.


Ολοένα και εντονότερη κάνει την εμφάνισή της με διάφορους τρόπους και στους Κυνοπιάστες η λεγόμενη αγροτική οικιακή οικονομία*, στην κατεύθυνση ικανοποίησης ενός τριπλού στόχου που αναφέρεται στα εξής:

  • Ο πρώτος είναι η διασφάλιση της υγιεινής για πολλά από τα τρόφιμα της καθημερινής κατανάλωσης της οικογένειας, μέσα από την ίδια την παραγωγή τους στην εύφορη γη μας, σε συνθήκες που ελέγχει ο ίδιος ο παραγωγός – καταναλωτής. 
  • Ο δεύτερος είναι η συμβολή των παραγόμενων αγροτικών προϊόντων, στη διαμόρφωση του οικογενειακού προϋπολογισμού, που ελαφρύνεται από το γεγονός ότι η οικογένεια δεν χρειάζεται να δαπανά χρήματα για την αγορά τους.
  • Ο τρίτος είναι ότι η ίδια η παραγωγική διαδικασία όπου συμμετέχουν ένα ή περισσότερα άτομα της οικογένειας, τα κάνει να αισθάνονται την ικανοποίηση του παραγωγού - δημιουργού. Τους φέρνει καθημερινά μέσα στη φύση και γυμνάζονται τα σώματα στις συνθήκες της χειρονακτικής εργασίας.

Με την ικανοποίηση του τριπλού αυτού στόχου, επιτυγχάνεται ο κεντρικός σκοπός της αυτάρκειας σε πολλά είδη της καθημερινής μας διατροφής, που προσφέρει στους δραστηριοποιούμενους στο χώρο, μια μοναδική ικανοποίηση, χαρά και περηφάνεια.

Στο πλαίσιο αυτό, στους Κυνοπιάστες που ήταν πριν από μερικές 10ετίες ένα από τα πιο παραγωγικά χωριά της Κέρκυρας, αναπτύσσεται τελευταία η τάση επιστροφής στη γη, με την παραγωγή διαφόρων αγροτικών προϊόντων, όπως οι πατάτες, οι πατατόνες, οι τομάτες, τα φασόλια, τα κολοκύθια, τα αγούρια, τα μπιζέλια, οι πιπεριές, οι μελιτζάνες, τα σκόρδα,τα κρεμύδια, τα διάφορα λαχανικά και πολλά είδη φρούτων. Κεντρική θέση παίρνουν επίσης η αμπελοκαλλιέργεια για την παραγωγή κρασιού, η ελαιοκαλλιέργεια για την παραγωγή λαδιού και τελευταία, η μελισσοκομία για την παραγωγή μελιού κλπ.

Οι πατάτες έχουν τον Ιούνιο, την… τιμητική τους

Ο Γ. Αλεξανδρής με μια πατάτα περίεργου σχήματος, ανά χείρας...
Αυτές τις μέρες, την… «τιμητική» τους έχουν οι πατάτες, το είδος που παράγεται από τους περισσότερους μικροπαραγωγούς των Κυνοπιαστών που δραστηριοποιούνται στον τομέα της αγροτικής οικονομίας. Παράλληλα, έρχονται τα κολοκύθια, τα φασολάκια, τα μαρούλια, οι τομάτες και τα παραγόμενα είδη αυξάνονται όσο προχωράει το ευλογημένο καλοκαίρι.

Τα πρώτα, ακολουθούν άλλα προϊόντα, έτσι που ο καλλιεργητής – μικροπαραγωγός να έχει εργασία και καλλιεργητικές φροντίδες ολόκληρο το χρόνο.




* Το περιεχόμενο της Οικιακής Οικονομίας αναφέρεται στο ευρύτερο πλαίσιο, αλλά και σε συγκεκριμένα ζητήματα μεταξύ των οποίων: τροφές, διατροφή και υγεία, υφάσματα και ενδυμασία, κατοικία, καταναλωτισμός και αγωγή καταναλωτή, διαχείριση του νοικοκυριού, σχεδίαση και τεχνολογία, τεχνολογία τροφίμων, φιλοξενία, ανάπτυξη του ατόμου και οικογενειακές σπουδές, εκπαίδευση και κοινωφελείς εργασίες και πολλά ακόμη. 


Σάββατο 6 Ιουνίου 2015

Το παμπάλαιο ακριτικό τραγούδι "Κάτω στον Αη Γιώργη", από τον Π.Χ.Κ. "Γειτονία", στην κερκυραϊκή εκδοχή του


Το πασίγνωστο και δημοφιλές τραγούδι "Kάτω στον Άη Γιώργη" είναι από τα παλαιότερα σωζόμενα στη λαϊκή μουσική παράδοση της Κέρκυρας. Έχει τις ρίζες του στα ακριτικά τραγούδια, που εμφανίζονται στη μέση βυζαντινή περίοδο και περιγράφουν τη ζωή, τη δράση και τα κατορθώματα των ακριτών της αυτοκρατορίας στα ανατολικά σύνορά της, κάπου στα όρια της σημερινής Τουρκίας με τη Συρία.
Οι στίχοι του τραγουδιού, αναφέρονται σε ιστορικό πρόσωπο του 10ου προς τον 11ο αιώνα. Το Γιαννάκη, γιο του φημισμένου ακρίτα Ανδρόν
ικου*. 
Οι Τούρκοι σε μια μάχη με τους ακρίτες, σκοτώνουν το Γιαννάκη και ο θάνατός του προκαλεί το γενικό θρήνο στη Βυζαντινή επικράτεια. 
Ο θρήνος γίνεται θρύλος, που με τη μορφή δημοτικού ποιήματος - τραγουδιού, σε διάφορες παραλλαγές, φτάνει στα πέρατα της αυτοκρατορίας. Στον Πόντο και την Καππαδοκία, στην Κύπρο, την Κρήτη, στη Μακεδονία, τη Θράκη και την Ήπειρο, στα νησιά του Αιγαίου, στα Κύθηρα και την Κέρκυρα.

Από τα στοιχεία αυτά προκύπτει ότι το τραγούδι "Κάτω στον Άη Γιώργη" αναφέρεται στην περιοχή δράσης των ακριτών, που δεν έχει σχέση ούτε με τον Αη Γιώργη των Αργυράδων, ούτε βέβαια με τον Αη Γιώργη των Πάγων. Η δε χορευτική του απόδοση σε γρήγορο -πανηγυρικό ρυθμό, σε συνδυασμό με διάφορες χορογραφικές προσθήκες, εντάσσεται στο πλαίσιο της γενικότερης αλλοίωσης που έχει υποστεί η λαϊκή μας παράδοση, για λόγους που σχετίζονται κυρίως με την προσπάθεια εντυπωσιασμού των τουριστών (τουριστική εκδοχή).
Η κερκυραϊκή εκδοχή του τραγουδιού, όπως αρχικά καταγράφηκε στη Λευκίμμη, αποδίδεται στο βίντεο, από τον Πολυφωνικό Χορό Κυνοπιαστών Κέρκυρας "ΓΕΙΤΟΝίΑ", σε εκδήλωση του Ιδρύματος Ιωσήφ και Εσθήρ Γκανή, στα Γιάννενα, το Μάρτιο 2015.
Τον Π.Χ.Κ. "ΓΕΙΤΟΝίΑ" συνοδεύουν: στο βιολί ο Θοδωρής Καρύδης, στην κιθάρα οι Γιώργος Χονδρογιάννης - Μπεζερής και Δημήτρης Μεταλληνός και στο ακκορντεόν ο Σπύρος Σκορδίλης.
Συντονίζει ο Γιώργος Ε. Ανυφαντής. Τη Λαογραφική έρευνα επιχειρεί ο Στέφανος Πουλημένος.


*Πλήθος πληροφοριών για το ακριτικό αυτό τραγούδι μας δίνει ο Λευκιμμιώτης ερευνητής - λαογράφος Μιχάλης Χρυσικόπουλος στο βιβλίο του με τον τίτλο "Ακρίτας Γιάννης".

Πέμπτη 4 Ιουνίου 2015

Στους Κυνοπιάστες ο φημισμένος Σουηδός Ζωγράφος Peter Sternäng

Στους Κυνοπιάστες διαμένει για δύο και πλέον βδομάδες, ένας διάσημος Σουηδός καλλιτέχνης και φίλος – όπως μας πληροφόρησε με μήνυμά της, η φίλη μας Χριστίνα από το Μάλμο της Σουηδίας - ο Peter Sternäng (φωτο πάνω δεύτερος από αριστερά), με τον οποίο πίνουμε τα απογεύματα καφέ ή ρετσίνα, στο καφέ «ΠΕΡΙΞ», στο κέντρο του χωριού.
To Π. Φρούριο της Κέρκυρας, όπως φαίνεται από τα Μουράγια, σε έργο του P. Sternäng
Ο Peter, μια συμπαθής και ευγενική φυσιογνωμία, με ιδιαίτερη αγάπη για τον τόπο μας και την ελληνική γλώσσα, είναι πολύ γνωστός στη Σουηδία, επισκέπτεται συχνά την Ελλάδα και την Ιταλία, απ’ όπου εμπνέεται για τους πίνακές του – κυρίως υδατογραφίες -  και έργα του υπάρχουν στην Εθνική Πινακοθήκη της Στοκχόλμης. 
Η παρουσία του εδώ και το έργο του, μοιάζει να ακολουθεί, 150 χρόνια μετά, τα χνάρια του Edward Lear, καθώς ζωγραφίζει τοπία του νησιού μας, λειτουργώντας ως ένας ακόμη διαφημιστής της ομορφιάς του.
Τον ευχαριστούμε θερμά για την τιμή που μας κάνει. 
Ακολουθεί η ηλεκτρονική του διεύθυνση για όσους θέλουν να μάθουν περισσότερα για τον Peter και το έργο του.