ΕΚΘΕΣΗ ΣΤΗΝ ΚΕΡΚΥΡΑ, ΓΙΑ ΤΑ 200 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΗ ΓΕΝΝΗΣΗ ΤΟΥ
Kερκυραϊκό τοπίο από τη θέση Πάνω Πηγάδι Κυνοπιαστών - Δεξιά η ένδειξη: Κυνοπιάστες , 1η Απριλίου 1863 |
Edward Lear |
Ο Ληρ, από τον πανέμορφο κήπο της Λότζας, είδε σε μικρή απόσταση, να πηγαινοέρχονται γυναίκες του χωριού, που μετέφεραν στο κεφάλι τους ξέστες με νερό, από το κοντινό κοινοτικό Πάνω Πηγάδι.
Το θέμα ενέπνευσε τον ποιητή και ζωγράφο, που ακολουθώντας τα χνάρια τους, βρέθηκε στην πλαγιά ενός λόφου πάνω από το πηγάδι, απ΄όπου μια καταπληκτική θέα πρόβαλε μπροστά του. Σε πρώτο πλάνο το πηγάδι, ανάμεσα σε ελιές και ψηλόκορμα κυπαρίσσια και στο βάθος η πόλη της Κέρκυρας και το Παλιό Φρούριο.
Γυναίκες παίρνουν νερό από το Πάνω Πηγάδι των Κυνοπιαστών |
Φωτογραφίες των τριών υδατογραφιών του περιλαμβάνονται στην έκδοση EDWARD LEAR - THE CORFU YEARS.
Κυνοπιάστες: Υδατογραφία του Εντουαρντ Ληρ (1863) με την πόλη και το παλαιό φρούριο στο βάθος. |
Η έκθεση για τον 'Εντουαρντ Λήρ στην Κέρκυρα
Η έκθεση «O Edward Lear και τα Ιόνια νησιά» πραγματοποιείται με αφορμή την επέτειο των διακοσίων χρόνων από την γέννηση του Ληρ (1812-1888).
Μια αδιόρατη μελαγχολία και αρκετή δόση ρομαντισμού, κρύβονται μέσα στα παρθένα πράσινα τοπία γεμάτα από κυπαρίσσια και ελιές καθώς και στην ήρεμη θάλασσα των Ιονίων νήσων, όπως τα απέδωσε με τον χρωστήρα του ο Εντουαρντ Ληρ, ο οποίος πρωτοαντίκρισε τα νησιά του Ιονίου, το 1848.
Εγκαταστάθηκε στην Κέρκυρα και την αγάπησε σε βαθμό που έγραψε ότι «κανένα άλλο μέρος στον κόσμο δεν μπορεί να έχει τόση ομορφιά και τόση ποικιλία ομορφιάς».
Κερκυραϊκό τοπίο σε ελαιογραφία του Έντουαρντ Ληρ |
«Αυτή τη μοναδική σχέση του ευρωπαϊκού και παγκόσμιου κοινού με το Ιόνιο φιλοδοξεί να αναβιώσει η παρούσα έκθεση» σημειώνει η διευθύντρια του μουσείου και επιμελήτρια της έκθεσης, Δέσποινα Ζερνιώτη.
Τα έργα προέρχονται από μουσεία και ιδιωτικές συλλογές της Ελλάδας και του εξωτερικού.
Χορηγοί της έκθεσης τα ιδρύματα Α.Γ.Λεβέντη, Μποδοσάκη και Ιωάννου Φ. Κωστoπούλου και η διάρκειά της είναι έως τέλος Αυγούστου.
Νατ. Δ.
Ποιός ήταν ο Εντουαρντ Ληρ
΄Eβρισκε διέξοδο στις εξοχές της Κέρκυρας
O Εντμουντ Κίλι στο βιβλίο του "Αναπλάθοντας τον παράδεισο'' (Inventing Paradise)- γράφει για τις δυσκολίες ένταξης του Eντουαρντ Ληρ στον κύκλο των συμπατριωτών του που ζούσαν στην Κέρκυρα, για τα συναισθήματα μελαγχολίας και αποξένωσης που βίωνε και που τον οδηγούσαν ως την κατάθλιψη, και για την διέξοδο που έβρισκε στις εξοχές της Κέρκυρας:Το γεγονός ότι ο Ληρ έμενε στην Κέρκυρα για παρατεταμένες περιόδους κατά τη δεκαετία 1856-1866 οφειλόταν στο ότι εκεί είχε βρει αρκετούς συμπατριώτες του, μέλη της βρετανικής κοινότητας, που στάθηκαν πάτρωνες της τέχνης του. Όμως ο Ληρ, ως αυτοδίδακτος καλλιτέχνης, που προτιμούσε να ταξιδεύει μόνος και να βλέπει τα πράγματα όπως ακριβώς ήταν, δεν μπορούσε να ενταχθεί ολοκληρωτικά σ' αυτό το κύκλωμα των Βρετανών αποικιοκρατών της ανώτερης τάξης (μολονότι αρεσκόταν κάπου - κάπου να περιγράφει τον εαυτό του ως «Εγγλέζο τζέντλεμαν», όπως σχολιάζει ο Φίλιπ Σέραρντ στον πρόλογο του βιβλίου του Έντουαρντ Ληρ: Τα χρόνια της Κέρκυρας, αν υπήρχε κάτι που δεν έκανε ποτέ αυτή η κλειστή, σχεδόν αυτιστική κοινωνία, τούτο ήταν «να μειώσουν εαυτούς προσπαθώντας στο ελάχιστο να κατανοήσουν το λαό που "κηδεμόνευαν" ως αυτόκλητοι προστάτες, όπως πολύ εύστοχα το έθεσε ένας Βρετανός παρατηρητής της εποχής, "δεν υπήρχε καμία απολύτως συμπάθεια ανάμεσα στους Έλληνες και τους Βρετανούς: εκείνοι μας αντιμετωπίζουν με απόλυτη περιφρόνηση και εμείς τους βλέπουμε σαν όντα μία βαθμίδα ανώτερα από τα γαϊδούρια"».
Κατά τη δεύτερη πολύμηνη διαμονή του στην Κέρκυρα, από το χειμώνα του 1861 ως το τέλος της άνοιξης του 1862, ο Ληρ ξεκινάει με ευφορία: «Το νησί είναι ωραιότερο από ποτέ & δεν μπορώ να φανταστώ πιο παραμυθένια θέα ή τελειότερο ελληνικό τοπίο» - έτσι γράφει στην Έμιλι, σύζυγο του λόρδου Άλφρεντ Τένισον. Όμως, καθώς ο χειμώνας προχωράει, παρά το σκληρό του πρόγραμμα, που αρχίζει —όσο κι αν αυτό ξαφνιάζει— με τη μελέτη των νέων ελληνικών από τις πέντε ή έξι ως τις οχτώ το πρωί, τα ημερολόγια του φανερώνουν μία μελαγχολία που συνεχώς βαθαίνει. Η παραμονή των Χριστουγέννων είναι μία «στενάχωρη μέρα — αλλά και πότε δεν ένιωθα στεναχώρια το χειμώνα ή, εδώ που τα λέμε, σ' όποιον τόπο κατέληγα να εγκατασταθώ».
Λιγο μετά αναφέρεται και η επίσκεψή του στους Κυνοπιάστες, όπου την Πρωταπριλιά του 1863 ζωγράφισε τρία από τα έργα του.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου